Metodologia badań społecznych

Szanowni Państwo podczas ćwiczeń z przedmiotu Metodologia badań społecznych w roku akademickim 2011/2012 realizujemy następujący program:

Kierunek studiów: Pedagogika II stopień – wszystkie specjalności

Rok Studiów: I

Formy realizacji przedmiotu: ćwiczenia

Jednostka organizacyjna prowadząca przedmiot:
Katedra Pedagogiki Ogólnej

Osoby realizujące przedmiot w roku akademickim 2011/2012:
Wykład:  dr hab. Henryk Mizerek, Prof. UWM
Ćwiczenia: dr Aldona Małyska, dr Marcin Warmiński, dr Małgorzata Stańczak

Rygor końcowy: egzamin, ćwiczenia – zaliczenie z oceną

Ogólne cele kształcenia:
Ukształtowanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia podstawowych paradygmatów wiedzy naukowej, specyfiki badań ilościowych i jakościowych; krytycznej postawy wobec wybieranych metod, technik i narzędzi badawczych; stosowania wybranych strategii badawczych w badaniach własnych.

 

Treści ćwiczeń:


1. Koncepcje wiedzy i poznanie naukowe  (cechy i  rodzaje poznania naukowego). Cele nauk społecznych (wyjaśnianie, przewidywanie, rozumienie)

Ch. Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001, s. 17-28.E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006, s. 27-44.

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Rozdział 1, Warszawa 2008.

T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Rozdział 1, Warszawa 2001.

 

2. Paradygmat pozytywistyczny i humanistyczny – różnica między badaniami ilościowymi i jakościowymi, analiza i porównanie

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Rozdział 1, Warszawa 2008.

S. Palka, Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna, Rozdział 2, Gdańsk 2006.

Ch. Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001, s. 32-37.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006, s. 45-49.

D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2009, s. 52-69.

 

3. Strategia postępowania badawczego w paradygmacie pozytywistycznym i umiejętność analizy przykładowych badań empirycznych osadzonych w tym paradygmacie. Recepcja i krytyka paradygmatu pozytywistycznego w badaniach pedagogicznych

S. Palka, Metodologia badania, praktyka pedagogiczna, Rozdział 2, Gdańsk 2006.

T. Pilch, Strategia badań ilościowych (w:) Podstawy metodologii badań w pedagogice, (red.) S. Palka, Gdańsk 2010, s. 63.

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Rozdział 5, Warszawa 2008.

 

4. Strategia postępowania badawczego w paradygmacie humanistycznym. Umiejętność analizy przykładowych badań osadzonych w paradygmacie humanistycznym.

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Rozdział 6, Warszawa 2008.

B. Smolińska-Theiss, W. Theiss, Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, (w:) Podstawy metodologii badań w pedagogice, (red.) S. Palka, Gdańsk 2010, s. 79.

T. Bauman, Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych,(w:) T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Rozdział 11-14, Warszawa 2002.

 

5. Pojęcia,  definicje i ich rodzaje

Ch. Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001, s. 42-51.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Rozdział 5, Warszawa 2006.

 

6. Teoria,  jej funkcje i rodzaje

Ch. Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001, s. 51-64.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006, s. 75-79.

 

 

Program dla studentów pedagogiki pracy socjalnej – I MU, studia stacjonarne, grupa 1 i 2:

 

Organizacja i etapy badań naukowych

T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001, Rozdział 8.

 

Planowanie procesu badawczego i jego podstawowe elementy

  • Przedmiot i cel badań

  • Problemy badawcze i hipotezy badawcze

  • Zmienne i wskaźniki badawcze

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001, s. 66-85.

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008,  Rozdział 2.

T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001, s. 43-55.

 

Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych

T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001, Rozdział 3,4,7,12,13.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001, s. 220-319.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006, Rozdział 8, 9,10.

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008,  Rozdział 4.

 

Dobór próby badawczej

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001, s. 191-217.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006, Rozdział 7.

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008,  Rozdział 3.

 

Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie pisemnego sprawdzianu z treści zrealizowanych podczas ćwiczeń


Literatura obowiązkowa:

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.

  2. Benton T., Craib I., Filozofia nauk społecznych, Wrocław 2003.

  3. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Warszawa 2000.

  4. Nachmias D., Frankfort- Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

  5. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania,  Warszawa 2008.

  6. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.

  7. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

  8. Palka S.(red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.

  9. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001.

  10. Rubacha K., Metodologia badań edukacyjnych, Warszawa 2008.

  11. Silverman D., Interpretacja badań jakościowych, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

  1. Brzeziński J., Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Warszawa 2000.

  2. Chalmers A., Czym jest to, co zwiemy nauką? Wrocław 1993.

  3. Kruger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.

  4. Kubinowski D., Nowak M. (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków 2006.

  5. Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2001.

  6. Lewowicki T. (red.), Dylematy metodologiczne pedagogiki, Warszawa 1995.

  7. Palka S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998.

  8. Paulston  G.R., Pedagogika porównawcza jako pole nakreślania konceptualnych map i paradygmatów, (w:) Alternatywy myślenia o/dla edukacji, (red.) Z. Kwieciński,  Warszawa 2000.

Podziel się:
  • email
  • Facebook
  • Gadu-Gadu Live
  • Śledzik
  • Twitter
  • Blip
  • Wykop
  • Poleć
Opublikowano w Aktualności, Dla studentów, programy zajęć Tagi: , , , , , , , .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>