Psychopedagogiczne podstawy teorii motywacji i zdolności – zagadnienia egzaminacyjne

SHARE
, / 484 0

Zagadnienia egzaminacyjne z przedmiotu:  Psychopedagogiczne podstawy teorii motywacji i zdolności – studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych II roku Pedagogiki szkolnej z animacją kulturalną

    1. Pojęcia zdolności, uzdolnienia, talent, geniusz – relacje miedzy tymi pojęciami
    2. Pochodzenie zdolności (czynniki wrodzone, wpływy środowiskowe)
    3. Rodzaje zdolności (wielostronne, skoncentrowane, jednostronne)
    4. Sylwetka dziecka zdolnego – sylwetka zdolnego dorosłego
    5. Mity dotyczące funkcjonowania ludzi zdolnych
    6. Definicja „ucznia zdolnego” wg T. Lewowickiego
    7. Ilorazowe definicje ucznia zdolnego
    8. Procentowe definicje ucznia zdolnego
    9. Społeczne definicje ucznia zdolnego
    10. Definicje ucznia zdolnego odwołujące się do twórczości
    11. Sposoby identyfikacji ucznia zdolnego w szkole (kryteria, mocne i słabe strony)
    12. Powody ukrywania przez dziecko zdolne swoich możliwości
    13. Negatywny efekt Pigmaliona
    14. Cechy przypisywane uczniowi zdolnemu w szkole – przyczyny i konsekwencje
    15. Syndrom Braku Osiągnięć – Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć ucznia zdolnego w szkole
    16. Kompetencje (merytoryczne, dydaktyczne, społeczne, komunikacyjne, twórcze, badawcze i rozwojowe) i cechy osobowościowe nauczyciela ucznia zdolnego
    17. Postawy nauczycieli wobec ucznia zdolnego
    18. Specjalne potrzeby ucznia zdolnego w szkole (poznawcze, szacunku, osiągnięć, mistrzostwa, uznania i znaczenia, samourzeczywistnienia)
    19. Zaspokajanie potrzeb ucznia zdolnego w szkole
    20. Formy i metody pracy z uczniem zdolnym w szkole
    21. Model inteligencji wielorakich H. Gardnera
    22. Trójpierścieniowy model J. Renzulliego
    23. Wieloczynnikowy model F. Mónksa
    24. Komponentowy model zdolności (twórczości) K. Urbana
    25. Interakcyjny model zdolności (twórczości) S. Popka
    26. Model struktur uzdolnień kierunkowych (SDC) W. Limont
    27. Pojęcie, rodzaje i składniki motywacji
    28. Teorie motywacji (behawioralne teorie wzmocnienia, teorie potrzeb, teorie celów, teorie motywacji wewnętrznej