Zagadnienia egzaminacyjne z przedmiotu: Psychopedagogiczne podstawy teorii motywacji i zdolności – studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych II roku Pedagogiki szkolnej z animacją kulturalną
1. Pojęcia zdolności, uzdolnienia, talent, geniusz – relacje miedzy tymi pojęciami
2. Pochodzenie zdolności (czynniki wrodzone, wpływy środowiskowe)
3. Rodzaje zdolności (wielostronne, skoncentrowane, jednostronne)
4. Sylwetka dziecka zdolnego – sylwetka zdolnego dorosłego
5. Mity dotyczące funkcjonowania ludzi zdolnych
6. Definicja „ucznia zdolnego” wg T. Lewowickiego
7. Ilorazowe definicje ucznia zdolnego
8. Procentowe definicje ucznia zdolnego
9. Społeczne definicje ucznia zdolnego
10. Definicje ucznia zdolnego odwołujące się do twórczości
11. Sposoby identyfikacji ucznia zdolnego w szkole (kryteria, mocne i słabe strony)
12. Powody ukrywania przez dziecko zdolne swoich możliwości
13. Negatywny efekt Pigmaliona
14. Cechy przypisywane uczniowi zdolnemu w szkole – przyczyny i konsekwencje
15. Syndrom Braku Osiągnięć – Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć ucznia zdolnego w szkole
16. Kompetencje (merytoryczne, dydaktyczne, społeczne, komunikacyjne, twórcze, badawcze i rozwojowe) i cechy osobowościowe nauczyciela ucznia zdolnego
17. Postawy nauczycieli wobec ucznia zdolnego
18. Specjalne potrzeby ucznia zdolnego w szkole (poznawcze, szacunku, osiągnięć, mistrzostwa, uznania i znaczenia, samourzeczywistnienia)
19. Zaspokajanie potrzeb ucznia zdolnego w szkole
20. Formy i metody pracy z uczniem zdolnym w szkole
21. Model inteligencji wielorakich H. Gardnera
22. Trójpierścieniowy model J. Renzulliego
23. Wieloczynnikowy model F. Mónksa
24. Komponentowy model zdolności (twórczości) K. Urbana
25. Interakcyjny model zdolności (twórczości) S. Popka
26. Model struktur uzdolnień kierunkowych (SDC) W. Limont
27. Pojęcie, rodzaje i składniki motywacji
28. Teorie motywacji (behawioralne teorie wzmocnienia, teorie potrzeb, teorie celów, teorie motywacji wewnętrznej