Szanowni Państwo realizujemy częściowo przeze mnie zmodyfikowany autorski program dr Małgorzaty Stańczak dotyczący przedmiotu Pedagogika zdolności.
Psychopedagogiczne podstawy teorii motywacji i zdolności
Kierunek studiów: Pedagogika I stopień – szkolna z animacją kulturalną
Rok Studiów: II
Formy realizacji przedmiotu: wykład, ćwiczenia
Jednostka organizacyjna prowadząca przedmiot:
Zakład Pedagogiki Ogólnej
Osoby realizujące przedmiot w roku akademickim 2010/2011:
wykład: dr Aldona Małyska,
ćwiczenia: dr Aldona Małyska,
Rygor końcowy: egzamin, ćwiczenia – zaliczenie z oceną
Treści wykładów:
1. Pojęcia: zdolności, uzdolnienia, talent i geniusz
2. O pochodzeniu zdolności – geny czy wychowanie?
3. Przegląd współczesnych teorii zdolności
4. Definicje ucznia zdolnego – ilorazowe, procentowe, społeczne i odwołujące się do fenomenu twórczości
5. Problemy identyfikacji ucznia zdolnego w szkole
6. Ewolucja poglądów na temat kształcenia uczniów zdolnych
7. Strategie kształcenia uczniów zdolnych w Polsce i na świecie
8. Specjalne potrzeby ucznia zdolnego w szkole
9. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć – przyczyny, diagnoza, zapobieganie
10. Nauczyciel ucznia zdolnego – cechy osobowe i kompetencje
11. Rodzina a dziecko zdolne
12. Kiedy zdolne dzieci dorastają… prezentacja i dyskusja wyników badań Joan Freeman
13. Pojęcie, składniki i rodzaje motywacji |
14. Teorie motywacji
Treści ćwiczeń:
1. Sylwetka dziecka zdolnego
2. Mity dotyczące funkcjonowania ludzi zdolnych
3. Wybrane strukturalno- interakcyjne modele uzdolnień (Renzulliego, Popka, Urbana, Limont)
4. Model (rozwojowy) inteligencji wielorakich H. Gardnera
5. Konstruowanie autorskich strategii identyfikacji uczniów zdolnych
6. Konstruowanie autorskich narzędzi służących identyfikacji przejawianych przez nauczycieli preferencji cech uczniów – bystrych, zdolnych, czy twórczych